Proje Adı: “Film ve Belgesellerde Anadolu, Eski Yunan ve Roma Kültürleri / Tarihini Tanı! Kendini Tanı!”
Uygulayan Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri Bölümü
Proje Sorumlusu: Prof. Dr. N. Eda Akyürek Şahin
Tarih Aralığı: 01.03.2025-30.05.2025
Katılımcılar: Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri Bölümü ilgili sınıf öğrencileri
Projenin Amacı
Bu projenin temel amacı, Anadolu topraklarının antik çağlardaki tarihî ve kültürel önemininin proje kapsamında tanıtılmasını sağlamak, tarih bilincini geliştirmek ve özellikle genç kuşakların yaşadıkları coğrafyanın dünya tarihi içindeki yerini kavramalarını sağlamaktır. Anadolu’nun Antik Çağ’daki tarihî önemini kavratmak ve bu süreci öğrenciler açısından ilgi çekici ve etkili bir öğrenme deneyimine dönüştürmektir. Özellikle Antik Yunan ve Roma dönemlerine ait, Anadolu coğrafyasında geçen tarihsel olayların sinema yoluyla anlatılması bu bağlamda seçilmiş ana yöntemdir. Bu doğrultuda, Antik Yunan ve Roma dönemlerini konu alan, özellikle Anadolu (Asia Minor) coğrafyasıyla ilişkili olan çeşitli sinema filmleri öğrencilerle ve diğer katılımcılarla birlikte izlenmiş ve ardından tartışmalar ve görüş bildirmeler gerçekleştirilmiştir.
Uygulama Süreci
Proje süresince aşağıdaki adımlar takip edilmiştir:
- Antik dönemi konu alan filmlerin öncelikle Anadolu ile ilgisi göz önünde bulundurularak seçim yapılmıştır.
- Gösterimi yapılan film tarihin en ünlü komutanlarından olan ve ülkemiz topraklarında hayata veda eden, mezarının yeri bilinmese de Kocaeli’nin Gebze ilçesinde olduğu kesin olan Kartacalı komutan Hannibal’in ünlü seferini konu alan belgesel tadındaki “Hannibal” filmidir.
-
Film gösterimi sonrası izleyicilerin soruları olmuş ve bu konularda tartışılmıştır. Filmde sunulan tarihsel içerik ile gerçek tarihî veriler karşılaştırılmıştır.
-
Proje kapsamında derse katılan öğrenciler bu film ve içeriği hakkında hazırlanmış ve film öncesinde tanıtıcı sunumlar yapmışlardır.
Bulgular ve Gözlemler
- İzleyicilerin büyük bir bölümünün, izledikleri film sayesinde söz konusu tarihî olayı ve ilgili şahsiyetleri daha kalıcı biçimde öğrendikleri gözlemlenmiştir.
- Görsel anlatımın, tarih derslerine kıyasla çok daha etkili ve akılda kalıcı olduğu yönünde görüş bildirilmiştir.
-
Film, öğrencilerde arkeolojiye, kültürel mirasa ve tarihî yerlere karşı ciddi bir merak uyandırmıştır. Öğrenciler, film sonrasında Anadolu’nun kültürel geçmişine dair daha fazla okuma yapma ve antik kentleri ziyaret etme isteği duyduklarını ifade etmişlerdir.
-
Özellikle önemli bir BBC prodüksiyonu olan filmin görsellik açısından öğrencilere daha çok hitap ettiği ve ilgiyi artırdığı gözlemlenmiştir. Ayrıca sinema ile eğitimin birlikte kullanımının, öğrenme motivasyonunu artırdığı anlaşılmıştır.
-
Değerlendirme
-
Sinemanın tarih öğretiminde tamamlayıcı bir araç olarak kullanılması, öğrencilerin ve ilgili bireylerin pasif bilgi alıcılığından çıkarak aktif tarih algısına sahip bireyler haline gelmesini kolaylaştırmaktadır. Bu tür projeler sayesinde özellikle gençler ve meraklılar, Anadolu topraklarının sadece bugünkü anlamda değil, kadim uygarlıkların merkezi olarak da büyük bir öneme sahip olduğunu kavrama fırsatı bulmuştur. Antik dönem Anadolu’sunu konu alan sinema filmleri, gençlerin tarihsel bilinç geliştirmesi ve kültürel kimliklerini yeniden değerlendirmeleri açısından etkili araçlardır. Özellikle büyük prodüksiyonlu yapımların geniş izleyici kitlesine ulaşması, bu filmleri yalnızca eğlence aracı olmaktan çıkarıp kültürel aktarımın bir parçası haline getirmektedir. Öğrenciler/izleyiciler, bu tür filmler aracılığıyla Anadolu topraklarının yalnızca yerel değil evrensel bir tarihsel değere sahip olduğunu fark etmiş, tarihsel sürekliliğin bilincine varmışlardır. Projemiz, sinemanın eğitsel gücünden yararlanarak tarih öğretiminin geleneksel sınırlarını aşmayı ve gençleri kendi kültürel geçmişleriyle etkili bir biçimde buluşturmayı başarmıştır. Bu tür projelerin yaygınlaştırılması ve daha geniş öğrenci kitleleriyle buluşturulması, kültürel miras bilincinin toplumun geneline yayılmasına katkı sağlayacaktır.
Sonuç ve Öneriler
- Bu proje, öğrencilerin tarihsel farkındalık düzeylerini artırma açısından olumlu sonuçlar vermiştir. Antik dönemleri konu alan film gösterimleri, sadece bilgi aktarımı değil aynı zamanda duygusal ve kültürel bir bağ kurulmasını da sağlamıştır.
- Benzer projeler farklı tarihsel dönemleri kapsayacak şekilde genişletilmeli ve tarih öğretiminde sinema sistematik biçimde bir araç olarak kullanılmalıdır.
- Anadolu’daki antik kentlere yönelik film temalı geziler organize edilerek çok duyulu bir öğrenme ortamı sağlanmalıdır.
- Öğrencilerin tarihî filmleri yalnızca izlemekle kalmayıp analiz etmeleri sağlanarak eleştirel düşünme becerileri desteklenmelidir.
Son güncelleme : 19.06.2025 15:15:42